آثار تحريم بر فرش

قاليشويي وشستشوي فرش

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

آثار تحريم بر فرش

۱۱ بازديد

تحريم، آثارش را به فرشي‌ها نشان نداده است!

به نقل قاليشويي اديب و گزارش خبرنگار پايگاه خبري تحليلي صنعت فرش ايران (عصرفرش)، در آستانه برگزاري نمايشگاه فرش و كفپوش دموتكس آلمان هستيم. نمايشگاهي كه سال‌هاست پذيراي توليدكنندگان، تجار و خريداران فرش از سراسر جهان است. يكي از شركت‌هايي كه هرساله در اين رويداد شركت داشته، فرش ساوين است، اما امسال اين برند را در دموتكس نخواهيم ديد. به اين بهانه گفتگويي با سيد جعفر حسيني، مديرعامل اين مجموعه داشتيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

آثار-تحريم-فرش-قاليشويي

عصرفرش: جناب حسيني، در حال حاضر مشكلات صنعت فرش ماشيني را چه مي‌دانيد؟

مهم‌ترين مشكل در صنعت فرش ماشيني در حال حاضر تأمين مواد اوليه، تعاوني و قطعات يدكي است، زيرا بخش عمده آن‌ها وارداتي است، گرچه در بخش فرش‌هاي پلي‌استر و پلي‌پروپيلن بي سي اف اين دو ماده در داخل كشور در حجم وسيعي توليد مي‌شوند، ولي با توجه به مسائل خاصي كه ظرف شش ماه گذشته روي داده قيمت آن‌ها بين سه تا پنج برابر افزايش يافته است، درحالي‌كه اين مواد مي‌بايست به‌عنوان نخ خاب فرش‌هاي ارزان‌قيمت مورد بهره‌برداري قرار گرفته و فرش ارزان را به دست مصرف‌كننده نهايي برساند. طبيعي است به دليل فقدان كشش تقاضا ناشي از افزايش غيرمتعارف قيمت مواد اوليه، چاره‌اي جز خواباندن ماشين‌آلات و تعطيلي خط توليد متصور نيست. در گروه فرش‌هاي اكريليك نيز افزايش بوروكراسي داخلي و ايجاد موانع از سوي وزارت صمت، بانك مركزي و بانك‌هاي عامل در تخصيص ارز و حواله براي واردات به پروسه‌اي بي‌نهايت طولاني و بعضاٌ غيرممكن و پرهزينه تبديل شده است كه آثار آن در از بين بردن توان توليدي اقتصاد ملي و ايجاد كمبود كالا در سراسر كشور به‌زودي نمايان خواهد شد.

عصرفرش: با توجه به شروع دوره تازه تحريم‌ها، آينده فرش ماشيني را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

هنوز تحريم، آثار خودش را نشان نداده و نياز به گذر زمان است تا بسياري از مسائل روشن شود.

براي مثال، پس از قريب به يك ماه ماندن در پيچ‌وخم مسائل مربوط به صدور مجوز و امور بانك مركزي، بالاخره در تاريخ ۹۷/۷/۱۷ به بنده اعلام كردند «تيك زده شد»؛ با هر زحمتي بود در كمتر از ۲۴ ساعت مبلغي بيش از حداقل دو برابر مبلغ مشابه قبل از ۹۷/۱/۲۲ را با سرعت تمام تأمين و به شعبه بانك عامل واريز و وثايق لازم به همراه چندين برگه تعهد و... تحويل گرديد. متأسفانه امروز كه سؤال شما را جواب مي‌دهم پس از گذشت قريب به ۴۲ روز، مسئول صرافي بانك اعلام نمود «دنبال كارگزار هستيم و خودمان به شما خبر مي‌دهيم». وقتي اين مطلب را با خاطرات روزهايي كه صبح اول وقت مدارك گشايش اعتبار را به بانك تحويل و عصر همان روز و قبل از ترك شركت، كپي سوئيفت ال سي مخابره شده را گرفته و براي فروشنده ايميل مي‌كردم مقايسه مي‌كنم، تعجب مي‌كنم چرا شما اين‌قدر نگران تحريم هستيد؟! و چرا همواره دوست داريد در مجلات و روزنامه‌ها راجع به بدي تحريم بنويسيد!

خب براي سفارش يك پارتي مثلاٌ ۱۰۰ تني نخ كنف مورد مصرف در پود فرش ماشيني در مدت ۶۸ روز چه‌بسا ده‌ها نفر مشغول بكار بوده‌اند و خوشبختانه هيچ پولي هم از كشور خارج نشده است كجاي اين تحريم بد است!

عصرفرش: آيا به ايده‌ها و راهكارهاي جديد براي خروج صنعت فرش از بن‌بست فروش داخلي و افزايش صادرات و نيز تغيير مثبت شرايط اين صنعت كهن اعتقاد داريد؟

بنده فكر نمي‌كنم همه افراد اطلاعات بسيار زيادي راجع به تمامي كشورهاي دنيا داشته باشند؛ مگر آن كشور داراي تمدن، نشان، اسطوره و يا كالاي استراتژيك خاصي باشد.  مردم بسياري از كشورها، ايران را با تمدن كهن، نفت و فرش (پرشين كارپت) مي‌شناسند و اين مزيتي قابل‌توجه است و استفاده از اين مزيت اختصاصي وظيفه دولت‌ها، توليدكنندگان و تجار ميهن‌پرست و دلسوز است. درجايي كه ميزان توليد و عرضه محصول ما به‌مراتب بيش از نياز و مصرف داخلي است، براي تداوم توليد چاره‌اي جز صادرات باقي نمي‌ماند. ما همواره در اين مسير تلاش كرده‌ايم، ولي ازآنجاكه بسترهاي لازم در مناسبات و تجارت بين‌المللي از سوي مسئولان دولتي فراهم كه هيچ بلكه تخريب شدند، تمامي مشترياني كه در طول سال‌ها تلاش وصرف هزينه‌هاي گزاف به دست آورده بوديم يكي پس از ديگري از دست داديم. از كشور كوچك اكوادور در امريكاي جنوبي گرفته تا آمريكا، كانادا، استراليا، چين و ژاپن و اكثر كشورهاي اروپايي و اينك همسايگان عزيز و مسلمان را.

قريب به ۲۲ سال پيش وقتي از كلمبيا ويزاي كشور اكوادور را گرفته و براي عرضه فرش ماشيني در نمايشگاه توليدات ايران مشاركت كردم، عده زيادي ما را مسخره مي‌كردند امروز مي‌فهمم كه چقدر خنده‌هايشان بجا بوده است!

عصرفرش: شما سابقه حضور در نمايشگاه دموتكس آلمان را داشته‌ايد، دليل عدم حضور شركت فرش ساوين و خيلي از توليدكنندگان ديگر در نمايشگاه امسال چيست؟

تبليغ و معرفي فرش ماشيني در اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي، روزنامه و مجلات اختصاصي به دليل آميختگي آن با ذوق، هنر و زيبايي باعرضه و نمايش فرش در نمايشگاه‌ها تفاوت خاص و فاحشي دارد. من تفاوتش را در شنيدن يك موسيقي زيبا و روح‌نواز به‌صورت زنده با گوش دادن همان موسيقي از تلويزيون و يا راديو تشبيه مي‌كنم، پس به نقش پررنگ و اثرگذار حضور در نمايشگاه‌هاي داخلي و بين‌المللي به‌عنوان ابزار مهم در بازاريابي بين‌المللي و توسعه تجارت و افزايش صادرات اعتقاد راسخ دارم. منتها پيدا كردن مشتري و مشتاق نمودن‌شان به خريد محصولات، فقط يكي از ستون‌هاي چندگانه تجارت بين‌الملل است. فقدان مناسبات و روابط خوب اقتصادي و سياسي بين حكومت‌ها و دولت‌ها و عدم ارائه چهره‌اي مناسب از اعتبار و فرهنگ ما در دل مشتريان در كنار نبودن ابزارهاي لازم و پيشرفته براي تبادلات مالي و كالايي عواملي هستند كه مشتريان مشتاق ما را از حسن انتخاب خود منصرف و آن‌ها را عليرغم ميل باطني، به‌سوي رقباي ما سوق مي‌دهند. زماني كه پول مشتري ژاپني، روسي و... چندين بار برگشت مي‌خورد، عاقلانه نيست كه وقتش را در دموتكس براي مذاكره مجدد با من توليدكننده دست‌بسته ايراني صرف كند. وقتي همه آن‌هايي را كه با هزاران زحمت يافته و طرح‌هايشان را به فرش تبديل كرده بوديم از دست مي‌دهيم، دنبال ديگران چرا برويم؟

عصرفرش: با توجه به تجربه حضورتان در دموتكس آلمان و همچنين نمايشگاه بين‌المللي تهران، چه خلاء ها و كمبودهايي را در نمايشگاه تهران مي‌بينيد؟

به نظرم نمايشگاه‌ها چه داخلي چه دموتكس در وضعيت بسيار خوبي برگزار مي‌شوند، منتها مشكل اصلي فقط يك‌چيز است و آن عدم امكان صادرات محصولي است كه حداقل ۳۰ درصد مازاد توليد دارد، اينجاست كه خودزني و تلاش براي زير پا گذاشتن و نابود كردن رقبا و فراموش كردن تمام مباني اخلاقي، ديني، اقتصادي و ملي امري ساده و بديهي قلمداد مي‌گردد و عليرغم تعهد اخلاقي بر رعايت برخي اصول اوليه حتي مال خود را آتش زده و به بهايي كمتر از قيمت تمام‌شده مي‌فروشند تا رقيب، هماني كه در بسياري از مواقع بسياري از مسائل فني و توليدي و اقتصادي و... از او ياد گرفته به زمين بزنند. بنابراين چاره‌اي جز ايجاد ارتباطات سالم و مناسب سياسي، اقتصادي، فرهنگي با تمامي كشورهاي دنيا نداريم و تا زماني كه به‌جاي چند كشور محدود با اهداف و اغراض خاص سياسي و موقتي با ۸۰-۹۰ درصد كشورها روابط خوبي نداشته باشيم، هرچه ببافيم رشته خواهد شد. هرچند با اين روند تا مدتي ديگر اصلاٌ موادي نخواهيم داشت تا ببافيم!

عصرفرش: اهميت و نقش رسانه و رسالت آن در دوران حاضر چيست؟

رقابت كامل يكي از آمال مهم توسعه، افزايش عدالت و رفاه اجتماعي است و يكي از ابزارهاي لازم براي ايجاد رقابت كامل تبادل آزاد اطلاعات و جلوگيري از انحصار و رانت اطلاعاتي است. قطعاٌ وسايل ارتباط‌جمعي، رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي همه و همه در اين فرآيند نقش چشم‌گيري داشته و دارند. گردش سريع اطلاعات به همه قدرت انديشيدن و انتخاب برابر مي‌دهد و آنكه توانايي، تخصص، قدرت و تمايل بيشتري داشته و بر خواسته خود مصمم و بر اراده خود مسلط باشد قطعاٌ پيروز ميدان خواهد بود و سود اين‌همه خوبي نه‌تنها عايد سرمايه‌گذار، توليدكننده و تاجر خواهد شد، بله سبب افزايش اشتغال شده و نصيب مصرف‌كننده نهايي نيز خواهد شد.

خبرنگار: حوريه شيوا

… واحد تحقيق و توسعه قاليشويي اديب …

قاليشويي اديب با بيش از نيم قرن سابقه بهترين همراه براي شستشوي فرش و شستشوي مبل شما مي باشد .

همراهان گرامي در نظر داشته باشيد ثبت سفارش آنلاين خدمات قالي شويي و خشكشويي مبلمان با20%تخفيف ارائه مي گردد. ارائه خدمات كارخانه قاليشويي اديب در سراسر تهران ، كرج و شهريار صورت ميگيرد.

جهت ثبت سفارش آنلاين در هريك از شعبات قاليشويي اديب همين حالا اقدام كنيد:

قاليشويي كرج ، قاليشويي شهريار، قاليشويي غرب تهران،قاليشويي شرق تهران،قاليشوي جنوب تهران،قاليشويي شمال تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.