یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

شرايط خروج فرش از تحريم ايجاد شود

۱۶ بازديد

شرايط خروج فرش از تحريم ايجاد شود

به نقل قاليشويي اديب  و گزارش ايرنا، فرشته دستپاك روز چهارشنبه در همايش ملي فرش و نيازهاي معاصر در دانشگاه هنر اسلامي تبريز افزود: فرش دستباف نماد فرهنگ گردشگري، هنري و تمدن ايران است و مانند دانشگاه ها بايد از تحريم مستثني باشد.
وي اظهار داشت: انجمن هاي علمي، سازمان هاي مردم نهاد و دانشگاه ها بايد با حساسيت نسبت به تحريم فرش دستباف كشورمان، تاثير فرش دستباف بر روابط اجتماعي كشورمان را نشان مي دادند و شرايط را براي خروج آن از تحريم ايجاد مي كردند.
دستپاك با بيان اينكه فرش دستباف ايراني ترين كالا است، يادآوري كرد: ما با وجود داشتن ظرفيت هاي بالاي دانشگاهي و بازار در اين حوزه نتوانسته ايم از كالاي ارزشمند فرهنگي و هنري توليد ثروت كنيم.
وي با تاكيد بر لزوم ايجاد ارتباط بين دانشگاه و بازار براي رونق و توسعه فرش دستباف در كشور گفت: در كنار حفظ اصالت فرش دستباف بايد به توليد ثروت از فرش و اشتغال آفريني و توسعه اقتصادي آن توجه شود.
رئيس مركز ملي فرش ايران اظهار داشت: نمي توانيم بگوييم فرش دستباف صرفا در فرهنگ، هنر و تمدن ما ايراني ها نقش دارد و به آن نگاه موزه اي داشته باشيم بلكه بايد به فكر توليد ثروت از آن نيز باشيم.


دستپاك با بيان اينكه اگر داشته اي منجر به توليد ثروت نشود، محكوم به نيستي است، افزود: فرش دستباف به دليل داشتن پويايي و زايش در طول ساليان توانسته خودش را حفظ كند و ما نتوانسته ايم در اين زمينه كاري انجام دهيم.
وي گفت: چيني ها با وجود تلاش گسترده در حوزه فرش، اعلام كردند كه قادر به رقابت با فرش دستباف ايران نيستند و به همين دليل نيز سفارش خريد 500 هزار يورو فرش را به سازمان «ايدرو» (سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران) داده اند تا در قبال آن واگن مترو تحويل دهند.
رئيس مركز ملي فرش ايران اظهار داشت: پارسال 482 ميليون دلار فرش در فضاي غيرتحريم صادر كرديم، اما از شهريور امسال به بعد وضعيت صادرات با توجه به شرايط تحريم مناسب نخواهد شد و بايد چاره انديشي شود.
وي از دانشگاه هنر اسلامي تبريز خواست فضاي بين دانشگاه، صنعت و توليد ثروت در حوزه فرش دستباف را ايجاد كند.
دستپاك با انتقاد از نبود هيچ «استارت آپي» در حوزه فرش دستباف در كشور گفت: اتحاديه هاي فرش دستباف نيز در مقابل ورود فرش دستباف به فضاي مجازي و فروش آن در اين فضا مقاومت نشان مي دهند و دانشگاه بايد در اين زمينه ها ورود پيدا و راه را هموار كند.
رئيس دانشگاه هنر اسلامي تبريز نيز در اين همايش گفت: حضور دانش آموخته ها در بازار فرش موجب تحول در اين صنعت مي شود و با هماهنگي بين پژوهش هاي كاربردي اساتيد دانشگاهي و تجربه بارارزش بازار، مسير رشد و بالندگي در اين حوزه طي مي شود.
محمدعلي كي نژاد افزود: فاصله بين سرمايه انساني بازار و جامعه علمي فرش با افزايش دانش آموختگان با استعداد و علاقه مند هنر فرش كاهش مي يابد.
وي با اشاره به هويت فرهنگي فرش ايران و سرمايه انساني، هنري و فني آن اظهار داشت: بافندگان، رنگرزان، طراحان، چله كشان، رفوگران و مرمت كاران و پرداخت كنندگان و دهها صنف ديگر در كشور به ويژه در تبريز نعمت الهي در اين حوزه هستند.
رئيس دانشگاه هنر اسلامي تبريز يادآوري كرد: صادرات متكي به نفت روزي به ميرايي خواهد رفت، اما فرش با سرمايه و قدمت خود هر روز مي تواند با مديريت جديد و نوآوري براي كشور ارز آوري داشته باشد.
كي نژاد ادامه داد: كمك دانشگاه در ارتقاي توليد و صادرات و مديريت علمي و نوآوري مي تواند ظريب اشتغال و تنوع مشاغل را افزايش دهد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز در اين همايش با بيان اينكه هنر تحريم شدني نيست و مرز و محدوده اي ندارد، گفت: هنر در جغرافيا نمي گنجد و به راه خود چه در سايه تحريم و چه در غير آن ادامه مي دهد.
مرتضي آبدار افزود: فرش و تبريز مانند روح و جان پيوندي ديرينه با هم دارند و فرش ايران با نام تبريز و هنرمندان آن گره خورده است.
وي اظهار داشت: پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد چه از منظر تكنيك و خلاقيت و چه از منظر اقتصادي، فرش تبريز همواره پيشتاز و ممتاز بوده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي يادآوري كرد: در فراز و نشيب هاي تاريخي، قالي بافان تبريز با عشق و خلاقيت و تجار تبريز و آذربايجان با مهارت و درايت خود رونق و اعتبار را به اين هنر صنعت اصيل ايراني بازگردانده اند.
آبدار ادامه داد: فعالان اين حوزه در برهه هايي از تاريخ اين هنر را احيا و از زوال كامل نجات داده اند.
عبداله ميرزايي دبير علمي اين همايش نيز گفت: از بين 63 مقاله ارسال شده به اين همايش يك روزه 31 عنوان مقاله پذيرش شده و از اين تعداد 8 مقاله به صورت شفاهي ارايه مي شود.

 

… واحد تحقيق و توسعه قاليشويي اديب …

قاليشويي اديب با بيش از نيم قرن سابقه بهترين همراه براي شستشوي فرش و شستشوي مبل شما مي باشد .

همراهان گرامي در نظر داشته باشيد ثبت سفارش آنلاين خدمات قالي شويي و خشكشويي مبلمان با20%تخفيف ارائه مي گردد. ارائه خدمات كارخانه قاليشويي اديب در سراسر تهران ، كرج و شهريار صورت ميگيرد.

جهت ثبت سفارش آنلاين در هريك از شعبات قاليشويي اديب همين حالا اقدام كنيد:

قاليشويي كرج ، قاليشويي شهريار، قاليشويي غرب تهران،قاليشويي شرق تهران،قاليشوي جنوب تهران،قاليشويي شمال تهران

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.