شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

صنايع دستي ما را خارجي ها بيشتر ميشناسند؟

۱۱ بازديد

صنايع دستي كه خارجي‌ها بهتر از خودمان مي‌شناسند

به نقل قاليشويي اديب از ايسنا هنرمند يزدي با اشاره به اين كه گردشگران داخلي كمتر به سمت خريد فرش‌هاي دستباف و گليم مي‌روند، تصريح مي‌كند: متاسفانه هنوز مردم كشورمان به ارزش و اهميت والاي صنايع دستي از جمله اين فرش‌ها پي نبرده‌اند و گردشگران خارجي اشتياق بيشتري براي آشنايي و خريد آنها نشان مي‌دهند.

محمد فاضلي كه افزون بر هفت سال در حوزه فروش گليم در يزد مشغول به فعاليت است، به استقبال خوب گردشگران خارجي يزد از اين هنرصنعت اشاره مي‌كند و در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا مي‌گويد: گليم، گليم فرش و فرش از جمله توليداتي هستند كه در يزد بازار خوبي دارند و براي گردشگران خارجي از جذابيت خاصي برخوردار هستند.

وي با بيان اين كه توليداتي مانند فرش‌هاي عشايري، قشقايي، تركمن و بلوچ در مناطق مختلف كشورمان مانند خراسان، اصفهان، نايين، قم و تبريز توليد و به يزد آورده مي‌شوند، يزد را به عنوان بازار فروشي مناسب براي اين هنرصنعت به ويژه پس از جهاني شدن بافت تاريخي اين شهر ذكر مي‌كند.

وي با بيان اين كه گليم، فرش و گليم‌فرش در انواع كركي و پشمي و ابريشمي بافته مي‌شود، استقبال از انواع فرش و گليم‌هاي ابريشمي را بيشتر عنوان مي‌كند و مي‌گويد: انواع ابريشمي اين محصولات با نقوش گنبدي و خشتي و برخي نقوش ديگر مورد استقبال بيشتري قرار مي‌گيرند.

 صنايع-دستي-فرش-ايران-قاليشويي-اديب

اين عرضه‌كننده محصولات صنايع دستي كشورمان با تاكيد خواستار ارتقاي فرهنگ و آگاهي مردم نسبت به اين گونه صنايع از سوي ميراث فرهنگي و فعالان گردشگري به ويژه راهنمايان گردشگري مي‌شود و اظهار مي‌كند: شناخت بيشتر علاقمندان به اين صنايع مي‌تواند رونق بيشتري به اين بازار داخلي در سال حمايت از توليد داخلي ببخشد.

علي‌محمد حيدري، گيوه‌دوز يزدي كه 35 سال سابقه در اين حرفه دارد نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا به بازار خوب عرضه گيوه‌هاي توليدي شهرهاي اصفهان و آباده در يزد اشاره مي‌كند و تصريح مي‌كند: هرچند بازار فروش گيوه در يزد از وضعيت مطلوبي برخوردار است ولي در واقع گيوه‌هاي عرضه شده از نوع يزدي نيستند. در حال حاضر هر جفت گيوه در بازار يزد متناسب با كيفيت و نوع مواد اوليه با قيمت 35 هزار  تا 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

بازاريابي لازمه رونق بيشتر بخش صنايع دستي

سيد مصطفي فاطمي، مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در گفت‌وگو با ايسنا، يزد را يكي از غني‌ترين بخش‌هاي كشور در حوزه صنايع دستي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: استان يزد مهد صنايع دستي مختلفي مانند ترمه و زيلو است و علاوه بر بهره‌مندي از علم و نيروي هنرمند و متخصص، در زمينه تكنولوژي و بروز كردن دستگاه‌هاي اين حوزه نيز به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يافته است و اين موضوع پس از جهاني شدن مورد توجه بيشتري قرار دارد.

وي در رابطه با تاثير بازاريابي در حوزه صنايع دستي، عنوان مي‌كند: اگر بتوانيم بازاريابي مناسبي داشته باشيم و صنايع دستي را به درستي معرفي كنيم به يقين بر سرعت توليد نيز تاثيرگذار خواهيم بود. سياست بخش صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي استان يزد علاوه بر حفظ و احياي صنايع دستي استان، از توليد به سمت فروش و بازرايابي اين محصولات هدايت شده و در اين راستا اقدام خواهد شد.

يزد بستر مناسب توسعه صنايع دستي كشور

محمدرضا دهقان مهرجردي، معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي استان هم يزد را بستري براي توسعه صنايع دستي كشور مي‌داند و مي‌گويد: شهر يزد با تبادل بازار فروش و دوره‌هاي آموزشي صنايع دستي مي‌تواند بستر مناسبي براي عرضه اين صنايع در سراسر كشور باشد.

وي، حمايت بخش خصوصي از صنايع دستي را يكي از پتانسيل‌هاي مهم استان يزد ذكر مي‌كند و در اين باره به فروشگاه اينترنتي برتر صنايع دستي كشور كه متعلق به يزد است اشاره و تصريح مي‌كند: اين وب‌سايت كه با حمايت بخش خصوصي استان ايجاد شده، در دو سال اخير به عنوان وبسايت و فروشگاه اينترنتي برتر كشور شناخته شده است. البته اين فروشگاه در حال حاضر از محل كار خود در يزد به تهران منتقل شده تا فعاليت خود را به طور گسترده‌تري ادامه ‌دهد.

وي به نقش تعامل فعالان عرصه صنايع دستي يزد با ساير استان‌ها براي تبادل محصولات، بيان مي‌كند: برگزاري دوره‌هاي آموزشي جهت تبادل صنايع دستي ساير استان‌ها با يزد در دستور كار ميراث فرهنگي استان يزد قرار دارد هر چند كه هنوز اعتبارات آموزشي امسال، تخصيص نيافته تا در اين زمينه اقدامي صورت گيرد.

صنايع دستي يزد، سوغات مسافران ديگر استان‌ها

دهقان مهرجردي در اين مورد به برگزاري دوره آموزشي سال گذشته صنايع دستي استان در جزيره قشم اشاره و تصريح مي‌كند: اين دوره آموزشي جهت تعامل صنايع دستي كشور و ارتقاي سطح علمي هنرمندان صنايع دستي استان و ساير شهرها در محل جزيره قشم برگزار شد .

وي از برگزاري ماهانه دو نمايشگاه صنايع دستي استان در مناطق مختلف كشور خبر مي‌دهد و ادامه مي‌دهد: اين نمايشگاه‌ها كه با هدف افزايش فروش و آشنايي بيشتر با انواع صنايع دستي شهر جهاني يزد برگزار مي‌شود، هم‌اكنون در شهرهاي خراسان رضوي و تهران در حال برگزاري است.

معاون صنايع‌دستي اداره كل ميراث فرهنگي استان در رابطه با استفاده از محصولات صنايع دستي استان به عنوان سوغات مسافران نيز تصريح مي‌كند: اين موضوع كه به صورت ايجاد بازار فروش صنايع دستي استان نمود پيدا مي‌كند، در حال حاضر به صورت پايلوت در استان تهران در حال انجام است و ساير استان‌هاي پر رونق گردشگري مانند مشهد نيز براي انجام اين اقدام در نظر گرفته شده‌اند.

وي با اشاره به اين كه خوشبختانه بخش خصوصي استان در برقراري ارتباط با ساير استان‌هاي كشور پيش دستي كرده و تاكنون اقدامات موفقيت‌آميزي انجام داده است، در اين باره مي‌گويد: اكنون برخي از صنايع دستي يزد مانند ترمه در ديگر شهرهاي اكشور به عنوان سوغات به فروش مي‌رسد.

اين مسئول، يزد را از استان‌هاي پيشرو در توليد و به روز كردن تجهيزات و انواع دستگاه ‎ هاي حوزه صنايع دستي مطرح و بيان مي‌كند: استان يزد با به كارگيري نيروهاي متخصص و دانشگاهي و هم‌چنين شركت‌هاي دانش‌بنيان در اين بخش به توليدات بسيار خوبي دست يافته و يكي از تامين‌كنندگان تجهيزات صنايع دستي كشور محسوب مي‌شود.

 

... واحد تحقيق و توسعه قاليشويي اديب ...

قاليشويي اديب با بيش از نيم قرن سابقه بهترين همراه براي شستشوي فرش و شستشوي مبل شما مي باشد .

همراهان گرامي در نظر داشته باشيد ثبت سفارش آنلاين خدمات قالي شويي و خشكشويي مبلمان با20%تخفيف ارائه

مي گردد. ارائه خدمات كارخانه قاليشويي اديب در سراسر تهران ، كرج و شهريار صورت ميگيرد.

جهت ثبت سفارش آنلاين در هريك از شعبات قاليشويي اديب همين حالا اقدام كنيد:

قاليشويي كرج  ،  قاليشويي شهريار ، قاليشويي غرب تهران ، قاليشويي شرق تهران ، قاليشوي جنوب تهران ، قاليشويي شمال تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.