به نقل قاليشويي اديب مير مولا ثريا در گفتوگو با ايسنا، بيان كرد: تا كنون بسياري از همكارانم مهاجرت كردند يا در حال مهاجرت هستند زيرا براي كارهايشان زحمت زيادي كشيده و زمان گذاشتهاند تا به نتيجه برسد. در ايران امكانات لازم وجود ندارد و هر روز هم كيفيت نگرش و سليقه پايينتر ميآيد.
او با بيان اينكه تا كنون هيچ كمكي براي توليد و انجام كارهايش از جايي نگرفته و كسي هم از او حمايت نكرده است، اظهار كرد: افرادي كه كارهاي من را مي بينند، معتقدند توليد يك هنر ملي را پيش ميبرم كه بايد از من حمايت شود اما هيچگاه هيچ مسوولي براي من هيچ كاري انجام نداد و دو باري هم كه در اين باره با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري وارد تعامل و گفتوگو شدم، وعدههايي دادند كه هيچگاه عملي نشد.
اين هنرمند ادامه داد: به عقيده من همكاري با نهادهاي دولتي بيشتر آسيبزننده هستند زيرا در اين زمينه مديريت درستي وجود ندارد. براي مثال بايد چند سال به صورت پيوسته در نمايشگاه ميلان شركت كني تا كارهايت شناخته شود اما وقتي از معاونت صنايع دستي ايران در آنجا شركت ميكنند، انتخاب درستي نسبت به محصولاتي كه ارائه ميدهند، وجود ندارند. معمولا با افرادي كه از قبل برايشان شناخته شده است، همكاري ميكنند و مديريت منسجمي در اين زمينه وجود ندارد.
ثريا همچنين با اشاره به ركود فروش در حوزه كاري خودش، اظهار كرد: گردشگران آمريكايي كه بيشترين طرفداران فرش ايران هستند به كشورمان سفر نميكنند و گردشگران اروپايي هم كه مقصد ايران را براي سفر انتخاب ميكنند، بيشتر سالخورده هستند و اهل خريد نيستند.
وي درباره مشكلات موجود در تهيه مواد اوليه كارياش نيز توضيح داد: مواد اصلي كار ما پشمهاي فناوري شدهاي است كه از نيوزلند، اروگوئه و استراليا وارد ميشد و آن را با قيمت دلار تهيه ميكنم كه در حال حاضر اين وارد ايران نميشود و موجود نيست.
اين هنرمند با بيان اينكه نميتوانم مواد اوليه را در وزنهاي پايين بخرم اضافه كرد: بايد مواد اوليه را حتما در حد يك تن يا بيشتر از آن تهيه و خريداري كرد كه در حال حاضر همان مواد نيز وارد كشور نميشود. همچنين ما يكسري محصولات نمدي را با همين مواد توليد ميكرديم كه حدود چهار ماهي ميشود حتي نميتوانيم نيم كيلوي آن مواد را براي تامين سفارشهايي كه از قبل داشتيم تهيه كنيم.
فعلا توليد متوقف شده است
ثريا اظهار كرد: قيمت برخي از كارهاي ما با توجه به افزايش نوسان نرخ دلار سه برابر شده است كه نه تنها مشتري داخل كشور بلكه مشتري خارجي نيز قدرت خريد آن را ندارد. در چنين وضعيتي فعلا توليد متوقف شده است و در حال حاضر از هر مقدار مواد اوليهاي كه برايمان باقي مانده يا كارهاي توليد شدهاي كه در انبار داريم، استفاده ميكنيم .
او با بيان اينكه محصولات توليد شده را با همان قيمت قبل عرضه ميكند،گفت: وقتي قيمت دلار و يورو افزايش پيدا ميكند،نميتوانم به تناسب آن به قيمت فروش محصولاتم اضافه كنم زيرا چنين كششي براي خريد وجود ندارد. اين افزايش قيمت را ميتوان در كالايي مثل خودرو در نظر گرفت اما در صنايع دستي كاملا به چشم ميآيد و از سوي خريدار پذيرفته نميشود.
اين هنرمند با اشاره به اينكه آخرين بار سال گذشته در نمايشگاه بيروت در كشور لبنان شركت كرده است،افزود:از مدتي قبل فرمهاي حضور در نمايشگاهي در فرانسه را پر كرده بودم و چون پيش بيني نميكردم قيمت ارز تا اين حد افزايش پيدا كند،حالا مجبورم در اين نمايشگاه كه هزينه سنگيني هم برايم دارد، شركت كنم و امكان كنسل كردن آن وجود ندارد. به همين دليل با وجود آنكه برايم صرفه اقتصادي ندارد مجبورم اواخر شهريورماه در نمايشگاه فرانسه شركت كنم.
ثريا كه پيش از اين تجربه حضور در نمايشگاههاي اروپايي و شرق دور را نيز داشته است، درباره دليل تاكيد حضورش در نمايشگاه فرانسه اظهار كرد: براي آنكه بتوانيم با بازار جهاني وارد تعامل شوم، مجبورم كه در چنين نمايشگاههايي هم شركت كنم.
ترجيح ميدهم در نمايشگاههاي معرفي شده از معاونت صنايع دستي شركت نكنم
او درباره اينكه چرا از طريق معاونت صنايع دستي براي حضور در نمايشگاههاي خارجي اقدام نميكند، نيز توضيح داد: معمولا از سوي معاونت صنايع دستي براي شركت در نمايشگاههاي خارجي با من تماس ميگيرند اما ترجيح ميدهم به دليل وجود يكسري مسائل در آن شركت نكنم. زيرا معمولا هنرمندان و محصولاتي كه از طرف معاونت در نمايشگاههاي خارجي دعوت ميشوند، چندان جور نيست. سطح محصولاتي كه از ايران ارائه ميشود، يكدست و چندان بالا نيست به همين دليل من هم ترجيح ميدهم در آن شركت نكنم.
اين هنرمند همچنين درباره صادارت محصولاتش گفت: به برخي از كشورها نيز صادرات داشتهام اما در حال حاضر متوقف است و منتظرم تا ببينم در آينده چه اتفاقي پيش ميآيد. پيش از اين محصولاتم را به فرانسه، آمريكا، لبنان، كويت، امارات ارسال ميكردم اما در حال حاضر هنوز نتوانستم قيمت جديد را ارزيابي كنم تا ببينم با اين روند ميتوان همچنان با آنها همكاري كرد يا نه. وقتي هنوز تكليف دسترسي به مواد اوليه براي منِ توليد كننده مشخص نيست، طبيعي است كه وضعيت گُنگ است.
ثريا با بيان اينكه چراغ كار ما به گردش اقتصادي روشن است و اگر ورود مالي نداشته باشد مدت زمان زيادي دوام نميآورد، اضافه كرد: من فقط يك فرش توليد نميكنم بلكه براي توليد محصولاتم با بافنده، شوينده، رفوگر و غيره و در نهايت يك مجموعه در ارتباط هستم.
... واحد تحقيق و توسعه قاليشويي اديب ...
قاليشويي اديب با بيش از نيم قرن سابقه بهترين همراه براي شستشوي فرش و شستشوي مبل شما مي باشد .
همراهان گرامي در نظر داشته باشيد ثبت سفارش آنلاين خدمات قالي شويي و خشكشويي مبلمان با20%تخفيف ارائه مي گردد. ارائه خدمات كارخانه قاليشويي اديب در سراسر تهران ، كرج و شهريار صورت ميگيرد.