سقوط صادرات فرش كشور

قاليشويي وشستشوي فرش

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

سقوط صادرات فرش كشور

۱۱ بازديد

به نقل قاليشويي اديب از گزارش دنياي اقتصاد،در نشستي كه از سوي اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش ايران برگزارشد هوشنگ فاخر نايب رييس اين اتحاديه ميزان صادرات فرش را در شرايط فعلي در حدود 300 ميليون دلار عنوان كردو گفت: اين ميزان كاهش ارزش صادرات در حاليست كه در گذشته و در شرايط بهبود اوضاع تجارت، اين رقم در حدود يك ميليارد و 700 ميليون دلار بوده است.

وي همچنين با اشاره به اينكه قوانين اين حوزه موانع صادراتي ايجاد ميكنند تا تسهيل، گفت: متاسفانه  برخي قوانيني كه وجود دارد به صورت كلي تدوين شده و موارد و جزييات كه در اين حوزه وجود دارد لحاظ نشده از اين رو صادركنندگان فرش براي صدوربا مشكل همراه هستند.

وي تصريح كرد:به دليل پايين بودن ميزان تبليغ در اين حوزه مصرف در بازار داخل نيز رو به كاهش بوده و با وجود توليد سالانه 6 ميليون متر مربع تنها 2 ميليون متر در بازار داخلي مصرف ميشود .

وي همچنين از تدوين استاندارد در حوزه فرش خبر داد و گفت : با پيگيري هايي كه انجام شده تدوين استاندارد فرش در دست اجراست كه بر اساس نوع مواد اوليه شامل نخ و پشم و رنگي است كه در فرش بكار مي رود.

احد عظيم زاده توليد كننده و صادركننده عمده فرش نيز با بيان اينكه از صادرات فرش در كشور حمايت نمي شود گفت: اغلب رقباي ما در بازار هاي جهاني كه كيفيت بسيار كمتري نسبت به محصول ايراني دارند به دليل حمايت دولتشان در سالهاي اخير بسيار رشد كرده وتوانستند بسياري از بازار هاي ما را  كسب كنند .

وي تصريح كرد: به دليل مشكلات بسياري كه  صادرات دارد با وجود آنكه به عنوان بزرگترين صادركننده فرش بودم دو سال است از اين بخش خارج شدم.

اين عضو هيات مديره اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش ايران گفت:دست انداز هايي كه به تازگي در اين حوزه ايجاد شد در نهايت زندگي 2 ميليون و 55 هزار بافنده را كه حداقل خانواده 4 نفري را تحت پوشش دارد تحت شعاع قرار داد.

وي تاكيد كرد: شرايط بسيار سخت شده و دولت با ركود سعي در مهار تورم دارد در حاليكه اين هنر نيست و در چنين شرايطي درخواست دولت مبني بر تحويل ارز صادراتي با نرخ 4 هزار و 200 توماني غير منطقي است مگر ما با نرخ دلار دولتي مواد اوليه خود را تامين مي كنيم.

عظيم زاده تصريح كرد: تاجران فرش جزو صادركنندگاني هستند كه كالاي خود را به صورت اعتباري LC  صادر نكرده و وجه كالاي صادراتي را اغلب به صورت ريالي دريافت مي كنند.

وي همچنين ضمن انتقاد از فعاليت مركز ملي فرش ايران گفت: اين مركز آن طور كه انتظار مي رود  تلاشي براي بهبود اوضاع در صنعت فرش و معرفي آن نمي كند.

كاهش حضور فرش ايران در مجامع بين المللي

علي ميرزاده ،صادركننده  به آلمان نيزفرش را به عنوان سفير ايران و نشاني از هويت ايراني در بازار هاي بين المللي عنوان كرد و گفت:در بسياري از كشور ها شايد ايران را نشناسند اما فرش ايراني را مي شناسند اما دولت حمايتي از اين كالا و تاجران آن كه سربازان  اقتصادي هستند ،نمي كند در حاليكه رقبا با حمايت دولت ها بازار ما را ربودند.

وي افزود: در بدو تاسيس اتحاديه صادركنندگان هامبورگ آلمان 360 عضو داشتيم اما در حال حاضر 20 عضو داريم و ميزان حضور ايران در نمايشگاه هاي بين المللي نيز بسيار كمتر از قبل شده است.

وي تصريح كرد: من معتقدم نفس هاي صادرات فرش به شمارش افتاده و اين كالا به عنوان هويت ايران بايد توجه ويژه شود ،چرا كه ارتزاق 10 ميليون نفر از اين صنعت  است.

اين عضو هيات مديره اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش ايران گفت: بار ها و بار ها به دولت پيشنهاد داديم كه در مراسم هاي رسمي از فرش ايراني استفاده كند حتي ما حاضر هستيم فرش آن را تامين كنيم اما متاسفانه مي بينيم كه در بسياري از مراسم ايراني مثل رونمايي از لباس تيم ملي از فرش دست بافت ايراني استفاده نمي شود.

 اخبار-صادرات-فرش-قاليشويي-اديب

استفاده از تشكل ها در تصميم گيري ها

علي بادام برجا مشاور رييس اين اتحاديه نيز گفت: براي توليد فرش ،كارگاه متمركزي وجود ندارد از همين رو امكان تطبيق ما با ذائقه جهاني بسيار كند تر از رقبا است.

وي ادامه داد:مدتهاست كه پيگير مطالبات خود از نهاد ها و سازمانهاي زيربط مانند  مجلس و اتاق بازرگاني و سازمان امور مالياتي هستيم اما با وجود تمايل بسيار براي حل مشكلات صنعت فرش و وعده هاي مساعد اما همچنان مشكلات به قوت خود باقيست.

وي همچنين با اشاره به بازگشت نرخ ارز صادراتي در سامانه نيما گفت: اين اقدام تير خلاصي به صادرات فرش خواهد بود و صادركنندگان امكان ندارد بتوانند با دلار 4 هزار و 200 توماني  از پس تامين هزينه هاي مواد اوليه بر ايند.

وي تاكيد كرد: از دولت درخواست داريم در فرايند تصميم گيري ، نظارت و اجرا ، نقش اتحاديه ها را جدي بگيرد و ما را در تصميم گيري ها مشاركت دهد.

وي همچنين يكي ديگر از معضلات فرش را "كهنه شور" كردن فرش با مواد نامرغوب عنوان كرد و گفت : دولت بايد مانع صادرات فرش هايي كه به عمد و با دست كهنه شور مي شوند شود چرا كه آنها با مواد بدين شكل در ميايند و بعد از مدتي بو گرفته و از بين مي روند و با صادرات چنين فرش هايي آبرو اعتبار فرش ايراني آسيب مي بيند.

در اين جلسه همچنين علي "وقف چي" رييس فراكسيون فرش وصنايع دستي مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به اهميت فرش ايراني موارد بسياري در اين فراكسيون براي حل معضلات صنعت فرش ايران در دستور كار قرار گفته است.

وي تصريح كرد: براي ارتقا صنعت فرش و همچنين صنايع دستي ايران پيشنهاد تشكيل وزارت خانه اي با اين نام در مجلس مطرح شد كه با تمام فراز و فرود ها مورد موافقت قرار گرفت.

وي تصريح كرد:در همين راستا تسهيلات ارزان قيمت براي توسعه كسب و كار هاي روستايي در حوزه فرش و صنايع دستي مبلغ 12 هزار ميليارد ريال مصوب شده كه ده درصد اين اعتبار به صنعت فرش و ده درصد به صنايع دستي با نرخ كارمزد 6 درصدي و بازپرداخت 6 ساله اختصاص يافته است.

وقف چي همچنين حل مشكل مالياتي صادركنندگان فرش را منوط به مطرح شدن بحث ماليات بر ارزش افزوده در مجلس عنوان كرد و گفت :نبايد تمام قصور در اين حوزه را به گردن دولت بيندازيم بلكه بايد براي ارتقاي صنعت فرش خود هم تلاشي كنيم.

... واحد تحقيق و توسعه قاليشويي اديب ...

قاليشويي اديب با بيش از نيم قرن سابقه بهترين همراه براي شستشوي فرش و شستشوي مبل شما مي باشد .

همراهان گرامي در نظر داشته باشيد ثبت سفارش آنلاين خدمات قالي شويي و خشكشويي مبلمان با20%تخفيف ارائه مي گردد. ارائه خدمات كارخانه قاليشويي اديب در سراسر تهران ، كرج و شهريار صورت ميگيرد.

جهت ثبت سفارش آنلاين در هريك از شعبات قاليشويي اديب همين حالا اقدام كنيد:

قاليشويي كرج ، قاليشويي شهريار، قاليشويي غرب تهران،قاليشويي شرق تهران،قاليشوي جنوب تهران،قاليشويي شمال تهران

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.