یکشنبه ۱۰ دی ۹۶ ۱۱:۴۶ ۲۷ بازديد
به نقل قاليشويي اديب و گزارش روابط عمومي مركز ملي فرش ايران؛ در اين همايش استاندار قم با اشاره به پيشرفت قابلملاحظه نمايشگاه فرش قم تصريح كرد: نمايشگاه فرش قم بالغبر ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و با تكميل كامل محوطهسازي اين نمايشگاه فاز نخست آن تكميل ميشود.
وي با اشاره به تخصيص بودجهاي براي نمايشگاه فرش قم افزود: پروژه نمايشگاه فرش قم متوقف نشده بلكه در حال تكميل و اقدام است و از نظر راههاي دسترسي و ديگر امكانات رفاهي بايد مجهز شود.
استاندار قم گفت: بخشي از ظريف كاريهاي نمايشگاه فرش قم هنوز تكميلنشده و با تأمين اعتبارات لازم، اين پروژه بهزودي بهصورت كامل قابل بهرهبرداري خواهد شد.
وي عنوان كرد: مهمترين مبحثي كه در مورد اين نمايشگاه فرش قم در حال حاضر وجود دارد معضل تأمين اعتبارات است كه با وعدههاي مساعد وزير صنعت، معدن و تجارت و دستگاههاي مرتبط استاني بهزودي ميتواند مورد بهرهبرداري كامل برسد.
استاندار قم تأكيد كرد: برگزاري همايش گره طلايي ميتواند در يادآوري و اعتلاي فرش دستباف قم نقشي ارزنده ايفا كند همچنين برگزاري اين قبيل از همايشها در فرهنگسازيهاي موردنياز در هنر- صنعت فرش دستباف مفيد و مؤثر است.
همچنين مدير آكادمي صادرات ايران در اين همايش گفت: رونق صادرات فرش دستباف ايران به هماهنگ كردن شرايط فروش با بازارهاي نوين بينالمللي بستگي دارد.
عضو اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اهميت بازاريابي در رونق كسبوكار افزود: نتيجه تحقيقات و تجربههاي موفق نشان ميدهد در دنيا كسبوكارهايي موفق بوده كه 70 درصد از انرژي و توان خود را صرف بازاريابي و فروش كرده و 30 درصد انرژي خود را نيز مصروف توليد كردند كه نشان از اهميت پيدا كردن بازار فروش در ادامه فعاليتهاي اقتصادي است.
محمد مهدي رباني با تأكيد بر حجم بسيار بالاي روند تغييرات در جهان كنوني گفت: سرعت و روند تغييرات در جهان كنوني بسيار بالا بوده و رمز ماندگاري در بازارهاي بزرگ بينالمللي نيز وفق دادن درست خود با تغييرات بازارهاي بينالمللي است و چنانچه كشوري يا شركتي نتواند بهدرستي خود ا با تغييرات ايجادشده وفق دهد جايگاه اقتصادي خود را در اين بازار از دستداده و به حاشيه رانده خواهد شد.
مدير آكادمي صادرات ايران تصريح كرد: عليرغم تمام مشكلات و گرههاي اقتصادي كه در سالهاي اخير در بازارهاي جهاني سايه افكنده اما بازار فروش محصولات لاكچري با افزايشي 25 درصدي روبه بوده كه نشان از اهميت وفق دادن شرايط و موازين فروش با تغييرات نوين بازارهاي بينالمللي بوده است.
وي عنوان كرد: در بازارهاي جهاني نيز اصل مشتري تغيير كرده و مشتري اصلي فرش دستباف در دنياي امروز در حوزه ديجيتال و اينترنت است و اگر هدف اين بوده كه همچنان فرش ايران را در حالت برند نگهداشته و مانع از افول آن در دنيا شويم چارهاي جز وفق دادن خود با تغييرات جهاني و حضور در شبكههاي اجتماعي اقتصادي دنيا نيست.
مدير آكادمي صادرات ايران با بيان اينكه كه ارزش ايجاد كردن عامل اصلي حفظ در بازارهاي جهاني است، افزود: فرش دستباف يك هنر و كالايي فاخر است و طرز فروش كالاي فاخر نيز نيازمند رعايت ابعادي مانند ارزش اقتصادي، ارزش كاربردي، منحصربهفرد بودن و قابلاستفاده بودن است كه بايد حفظ شود.
رباني ادامه داد: داشتن كيفيت مناسب، برخوردار بودن از ارزش اجتماعي و قابلنمايش بودن، ارزش ذاتي و فردي فرش دستباف و همچنين قدرت مادي فرش از مهمترين مزاياي مهمي بوده كه در بازارهاي بينالمللي و ديجيتالي مشتريان به دنبال آن هستند كه فرش دستباف قم حائز تمامي اين مزايا و خصوصيات است اما براي معرفي و به عرضه گذاشتن آن نيازمند تبليغات درست و همسو با نيازهاي نوين بازارهاي بينالمللي است.
عضو اتاق بازرگاني ايران با اشاره به ضرورت توجه به برخي ويژگي ها در بافت فرش ابراز كرد: مبحث طرح و رنگ در فرش دستباف اهميتي وافر دارد اما عليرغم تغييرات گسترده در دكوراسيون خانههاي كشورهاي غربي، طرح و رنگ فرش دستباف ثابت مانده كه با ذائقه مردم كشورهاي ديگر براي هماهنگسازي با دكوراسيون خانهها در تضاد است كه كشورهاي ديگر با توجه به اين وضعيت روند فروش و صادرات فرش خود را چندين برابر كردهاند.
در ادامه جواد كاظمي در چهارمين همايش گره طلايي استاد رشتي زاده اظهار داشت: قدمت فرش دستباف آوازهاي جهاني دارد و نبايد خللي در توليد و صادرات آن به وجود آيد.
عضو هيئتمديره اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف قم با تأكيد بر برخي مشكلات پيش روي رونق كسبوكار در زمينه فرش افزود: فرش دستباف قم بيش از يك قرن در بازارهاي بزرگ جهان حضوري پر رنگ و چشمگير داشته و نبايد برخي اتفاقات و تأثيرات ناشي از حوادث سياسي و اقتصادي اثري سوء بر اين حضور افتخارآميز بزند.
وي گفت: فرش قم نمادي از فرهنگ و ميراث كشور و معرف بزرگي از فرهنگ ايراني بوده كه در كشورهاي مختلف دنيا ميتواند سفيري براي هنر و زيبا آفريني ايران باشد.
وي ويژگيهاي منحصربهفرد فرش قم را موردتوجه قرار داد و عنوان كرد: فرش دستباف قم در زمينههاي طراحي، نگاربندي، متريال و موارد تخصصي ديگر داراي ويژگيهاي منحصربهفرد فردي بوده كه در هيچ يك از نمونههاي مشابه مشاهده نميشود و شرط مهم و اساسي ارج نهادن به شاخصهها و برجستگيهاي ويژه فرش قم نيز اين بوده كه نبوغ و مزايايي خاص اين فرش را بهدرستي در بازارهاي داخلي و بينالمللي معرفي كنيم تا مردم با ديد و نگاهي آگاهانه به سراغ خريد آن رفته و از داشتن فرش دستباف قم كه نمونهاي از ميراث فرهنگي استان است احساس خشنودي داشته باشند.
كاظمي با اشاره به زحمات و تلاشهاي استاد رشتي زاده در معرفي و رونق فرش دستباف قم در بازارهاي ملي و بينالمللي تأكيد كرد: هنر و شهرت فرش دستباف قم استاد رشتي زاده در بازارهاي خارجي بسيار بيشتر از بازارهاي داخلي است همچنين از جمله مهمترين ويژگيهاي استاد رشتي زاده نيز هنر اخلاقي زندگي كردن اين استاد بزرگ فرش دستباف است.
شايان ذكر است؛ در اين همايش و در دومين مسابقه طراحي و نقاشي فرش رشتي زاده ميثم عمران زاده بهعنوان نفر برتر معرفي شد و كوثر زماني و زهرا روغني زاده نيز در جايگاههاي دوم و سوم اين بخش قرار گرفتند.
همچنين مرتضي عمران پناه در بخش بافنده برتر، حسين عبدالحسيني بهعنوان پيشكسوت برتر، مصطفي مستوفي نژاد بهعنوان صادركننده برتر فرش دستباف، ابوالفضل رجبيان بهعنوان توليدكننده برتر، تقي عشقي در قسمت طراح و نقاش برتر فرش دستباف استان قم و احمد رستمي نيز بهعنوان سرويسكار نمونه فرش دستباف قم تنديس گره طلايي استاد رشتي زاده را دريافت كردند.
منبع : مركز ملي فرش ايران