شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

بازار فرش كرمان كم رونق و رها شده

۱۵ بازديد

بازار فرش كرمان كم رونق و رها شده

 

به نقل قاليشويي اديب ازخبرگزاري مهر گروه استان ها: وقتي صحبت از فرش ايران مي شود قالي كرماني از جايگاه ويژه اي برخوردار است، فرش كرمان يكي از مشهور ترين برندهاي صادراتي استان كرمان است كه قدمتش در زمينه اقتصاد بسيار بيشتر از پسته و خرما است، وقتي از كهنسالان كرماني در خصوص اوقات فراغت و كار دوران كودكي و نوجواني شان سوال كنيد اكثر اين دوران را پاي دارهاي قالي گذرانده اند و نقشه خواني را همچون حروف الفبا از همان كودكي ياد گرفته اند. اما با وجود تمام پتانسيلهاي انساني و زير ساختي كه اين صنعت در استان كرمان دارد، فرش حالا به فراموش شده ترين بخش اقتصادي استان تبديل شده است.

در سالهاي اخير استاندار كرمان سعي كرد با انعقاد قراردادهايي براي تامين فرش عتبات عاليات كارگاههاي فرش در كرمان و راور را احياء كند اما هنوز هم تجارت فرش به جايگاه اصلي خود باز نگشته است، تجار فرش كم ياب ترين فعالان حوزه اقتصادي استاني هستند كه نام و تار و پودش با فرش گره خورده است.

چند روز قبل براي بررسي راسته بازار فرش به خيابان گنجعليخان كه از گذشته مركز سنتي فرش فروشان كرمان محسوب مي شود سر زدم اما آنچه ديدم در خور و شان قالي كرماني نيست.

حالا اكثر مغازه هاي اين راسته بازار يا پيراهن فروشي شده اند يا به فروش صنايع دستي از جمله مس و نقره و بدليجات اختصاص يافته اند، تنها دو سه مغازه در اين بخش از خيابان فعال هستند كه فاقد فاكتورهاي لازم براي جذب گردشگران و خريداران هستند و بيشتر به انبارهاي فرش شبيه هستند، اين در حالي است كه وقتي به هر خيابان شهر نگاه مي كنيد مغازه هاي رنگارنگ و طرح هاي مختلف فرشهاي ماشيني با طرح هاي فرش دستباف بر روي ديوارها زير نورهاي رنگارنگ خودنمايي مي كنند.

بازاريابي در بخش فرشهاي ماشيني با قيمتهاي بسيار كمتر از فرش دست باف آنقدر پيشرفت كرده است كه گاه از يك برند فرش در يك خيابان چندين نمايندگي با زيبا و شكيل ترين شكل ممكن محصولاتشان را به نمايش گذاشته اند.

احمد يكي از گردشگراني است كه اين روزها با توجه به تعطيلات آخر هفته به كرمان سفر كرده است، وي در جستجوي فرش كرمان مي گويد: وقتي يك گردشگر به بازار قديم شهر مراجعه مي كند توقع دارد يكي از راسته هاي بزرگترين راسته بازار كرمان به فروش فرش اختصاص داده شده باشد يا حداقل يك كارگاه فرش بافي را ببيند اما دريغ از يك مغازه، فقط در يك موزه كه ورود به آن پولي است مي توان نمونه هاي محدودي از فرش را مشاهده كرد.

وي بيان كرد: دو روز گذشته به اتفاق خانواده ام به كرمان آمديم و قصد داشتيم دو تخته فرش خريداري كنيم اما هر چه گشتيم كمتر يافتيم، اكثر فرش فروشيهاي كرمان فرشهاي ماشيني را عرضه مي كنند و كمتر خبري از فرش سنتي در استان است.

همسر اين گردشگر نيز بيان كرد: توقع اين است يك مركز اصلي براي توليد و عرضه فرش بدون واسطه در كرمان وجود داشته باشد اما هيچ نقشه راهي در اين خصوص در كرمان تعريف نشده است و بسيار تعجب آور است كه كرماني ها سعي نكرده اند از مهمترين كالاي توليدي استان در صنعت گردشگري سهم داشته باشند.

كريستيان باول يك گردشگر اتريشي است كه در يكي از فرش فروشي هاي سه راه گنج‌عليخان به كمك مترجمش به خبرنگار مهر گفت: براي من بسيار عجيب است كه فقط چند مركز كوچك محدود در بازار كرمان فرش دست باف را در معرض ديد قرار داده اند، در موزه هاي كشورهاي اروپايي و اتريش فرشهاي ايراني بر روي ديوارها يا زير دكتورهاي استاندارد نگهداري مي شود و طرح هاي فرش دست باف به عنوان نمادهايي از نخستين طراحي هاي دست بافت تمدن شرق به نمايش گذاشته مي شود اما من در شهر كرمان كه يكي از مراكز فرش ايران است نه موزه فرش ديدم و نه مكاني كه بتوانم از نزديك بافت فرش و يا طرح هاي موجود را ببينم.

وي بيان كرد: در يكي دو مغازه در اطرف بازار فرشها بدون هيچ نظم و ترتيبي روي هم تلنبار شده اند و نمي توان انتظاري را كه از پايتخت فرش ايران داشت در كرمان مشاهده كرد.

يكي از فعالان فرش دست باف كه در راور فعاليت مي كند درگفتگو با مهر اظهار داشت: طي دهه هاي اخير فرش جايگاه خود را در صنايع دستي از دست داده است و به اين كالا به عنوان يك كالاي تجاري نگاه شده است اما متاسفانه هيچ موفقيتي هم در زمينه تجارت فرش ايراني ديده نمي شود.

ارسلان فروزنده افزود: نوسان شديد ارز، كمبود مواد اوليه و گراني بيش از پيش رنگ و كرك طبيعي از يك سو و از سوي ديگر عدم امنيت كاري براي كارگران فرش و تحريمها فرش را به جايگاه نازلي رسانده است.

وي بيان كرد: در سال حمايت از توليد ملي بايد توليد فرش را به تك تك خانه هاي مردم كرمان وارد كرد، به جاي اينكه پسته بكاريم و آب و خاك استان را هدر دهيم و منابع آبي استان تمام شود بايد بافت قالي در كرمان گسترش يابد و از تجار و توليد كنندگان فرش هم حمايت شود.

وي افزود: ما هيچ كدام از اين كارها را نكرديم و حالا فرش ما را افغانستاني ها و پاكستاني ها با نام فرش ايران مي بافند و چيني ها تاجر فرش شده اند. اين يعني بازار خارجي تمايل به فرش ايران دارد اما ما در كشور نمي دانيم بايد با فرش چه كنيم.

يكي ديگر از فعالان تجارت فرش در كرمان مي گويد: در استان كرمان بين 15 تا 20 هزار نفر در زمينه توليد فرش فعال هستند و شاهد بافت طرح هاي اصيل و مختلف فرش در بخشهاي مختلف استان كرمان هستيم.

محمد رضا وزيري نسب افزود: اگر براي رفع مشكلات صنعت فرش كار منسجم صورت نگيرد همين تعداد محدود فرش دست باف نيز در سالهاي آتي اين كار را رها مي كنند، در حال حاضر بيشترين تعداد فرش بافان در روستاهاي كرمان فعال هستند و در شهرها كمتر سراغ توليد فرش مي روند.

وي بيان كرد: بايد فرهنگ ورود به اين صنعت را به عنوان يك شغل خانگي در كرمان ايجاد كنيم، براي رونق فرش بايد مشكلات فرش شناخته و موانع برطرف شود.

وي ادامه داد: متاسفانه جوانان كمتر به قالي بافي روي مي آورند و در صورت ادامه روند فعلي و عدم حمايت از قالي بافان به زودي براي تامين نيروي انساني نيز با مشكل جدي مواجه خواهيم شد.

وي بيان كرد: در شرايطي كه به زودي براي تامين نيروي انساني ماهر با مشكل مواجه خواهيم شد شاهد هستيم قيمت مواد اوليه نيز در حال افزايش است و فرش ماشيني رفته رفته جاي فرش كرماني را مي گيرد.

وي گفت: نبايد اجازه داد كارخانه هاي فرش ماشيني به سادگي از طرح هاي فرش سنتي و اصيل كپي برداري كنند، براي تقويت اقتصاد مقاومتي و توليد ملي در استان كرمان بايد به سمت داشته هايمان برويم و فرش مهمترين داشته اقتصادي استان كرمان است.

... واحد تحقيق و توسعه قاليشويي اديب ...

قاليشويي اديب با بيش از نيم قرن سابقه بهترين همراه براي شستشوي فرش و شستشوي مبل شما مي باشد .

همراهان گرامي در نظر داشته باشيد ثبت سفارش آنلاين خدمات قالي شويي و خشكشويي مبلمان با20%تخفيف ارائه مي گردد. ارائه خدمات كارخانه قاليشويي اديب در سراسر تهران ، كرج و شهريار صورت ميگيرد.

جهت ثبت سفارش آنلاين در هريك از شعبات قاليشويي اديب همين حالا اقدام كنيد:

قاليشويي كرج ، قاليشويي شهريار، قاليشويي غرب تهران،قاليشويي شرق تهران،قاليشوي جنوب تهران،قاليشويي شمال تهران

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.